Billede af Lifjorden hvor stibroen skal bygges

AN-TV realiserer BROEN: Et særligt og synligt vartegn for Aalborg

Stibroprojektet BROEN har modtaget et tilsagn fra AN-TV på 2,42 mio. kr. til en forundersøgelse af etableringen af en cykelgangforbindelse mellem Stigsborg-området og Musikkens Hus på tværs af Limfjorden. Aalborg Kommune og Stigsborg P/S er indgået i et samarbejde om projektet, og med bevillingen fra AN-TV, ser Lasse Frimand Jensen, borgmester i Aalborg Kommune, frem til at kunne påbegynde en ny forundersøgelse af BROEN. Den politiske vision med Stibroprojektet er at fremme bæredygtig transport og forbinde Himmerland og Vendsyssel, samt to af de nyeste og tættest, befolkede byområder i Aalborg.

Mere viden

Stibroprojektet BROEN blev allerede beskrevet i tekniske forundersøgelser i 2019 og 2020, og der er fortsat flere aspekter, som mangler at blive belyst i henhold til at indhente mere viden, som skal præcisere teknikken, økonomien, miljøet og trafikken i projektet med henblik på at udarbejde et beslutningsgrundlag, der også kan få staten med som investor. Den nye cykelgangforbindelse ventes at blive 600-650 meter lang med et kurvet forløb, at være 6,5 meter bred og have 4-5 meter frihøjde over Limfjorden. Desuden ventes det, at broen får et dobbelt svingfag, der åbner for en 70 meter bred gennemsejling, samt at være indrettet til cyklister og gående med punktvis afskærmning og opholdsarealer undervejs. At Aalborg Kommune nu kan komme skridtet videre med realiseringen af BROEN er af stor betydning for borgmester, Lasse Frimand Jensen. ”Det er en milepæl i arbejdet med BROEN, at vi har modtaget tilsagnet fra AN-TV til en forundersøgelse, der præciserer mulighederne”, udtaler borgmesteren. Stigsborg P/S er ejet af A. Enggaard A/S, PFA Ejendomme og Aalborg Kommune i fællesskab, hvor broen skal bygges og drives af Aalborg Kommune, som nu kan arbejde videre med at skabe et fundament for realiseringen af projektet, såvel i forhold til finansiering som fastlæggelse af det teknisk-økonomiske grundlag.

Finansiering

Den seneste opdatering af anlægsoverslaget fra marts 2024 viser et samlet realiseringsbudget på 400-500 mio. kr. Foreløbigt er 200 mio. kr. på plads med 100 mio. kr. fra Stigsborg P/S og med 100 mio. kr., som byrådet har erklæret sig sindet at bidrage med. Øvrige midler til stibroprojektet søges fra staten, fonde og eventuelt andre bidragsydere. ”Med tilsagnet fra AN-TV forventer vi, at det bliver lettere at finde investorer, og med denne bevilling er stibroprojektet således gået ind i en ny fase, hvor vi har mulighed for at indhente den rådgiverbistand, vi skal bruge, som kan bringe os tættere på en konkret løsning”, fortæller Jesper Schultz, chefkonsulent i Aalborg Kommune. Desuden er det Aalborg Kommunes ambition at få staten med til at bidrage med 150 mio. kr., som det gjorde sig gældende for et tilsvarende projekt i København, nærmere betegnet cykel-gangbroen fra Ndr. Toldbod/Langelinje til Refshaleøen. ”Alle pengene til broprojektet er ikke i hus endnu, men der er opbakning og positive tilkendegivelser fra Folketinget. For nylig havde vi medlemmer fra Folketingets Transportudvalg på besøg til en præsentation af projektet og en cykeltur i området”, fortsætter Lasse Frimand Jensen. Der går endnu en årrække før finansieringen til BROEN er på plads. De 200 mio. kr. fra kommunen og Stigsborg P/S skal tilvejebringes gennem salg af byggegrunde i Stigsborgkvarteret, og den proces er, som man kan se ved selvsyn, godt i gang, men den er ikke afsluttet. Det eksterne bidrag gør, at processen kan bevæge sig fremad.

Aalborgs nye vartegn

Ambitionerne er høje i realiseringen af den nye cykelgangforbindelse, som også er et meget synligt og særligt initiativ. Planen er, at broen skal have et smukt og iøjnefaldende design, og så skal det være en sanseoplevelse at færdes på den med udsyn og vind i håret, så det i sig selv, kan trække folk på tværs af Limfjorden. ”Der er forskel på at bygge en basisbro og en arkitektonisk perle, men vi stiler højt, og ønsker, at den nye broforbindelse får vartegnseffekt. Broen skal ikke blot forbinde Himmerland og Vendsyssel men også to af de nyeste og tættest befolkede byområder i Aalborg, som er Stigsborg-området med 7.500-10.000 indbyggere og kvarteret omkring Østre Havn med 11.500 indbyggere i Øgadekvarteret”, fortæller Lasse Frimand Jensen. Den sociale sammenhæng på tværs af Limfjorden styrkes også i forbindelsen med den nye skole, Børne- og Ungeuniverset i Stigsborgkvarteret, hvor der for første gang kommer et oplagt skolevalg i Nørresundby for børn i Aalborg. Desuden forventes det, at Aalborg Cable Park i Østre Havn bliver et naturligt mødested for unge fra Nørresundby, og med et fuldt hensyn til tilgængelighed, tiltænkes broen også som elscooter-gateway for byens ældre borgere. Personligt, glæder borgmester, Lasse Frimand Jensen, at projektet indtræder i en ny fase med den forestående forundersøgelse, da han selv er en dedikeret cyklist. ”Jeg cykler selv”, siger Lasse Frimand Jensen med et stort smil på læben.

Trafikspring

BROEN kommer endvidere til at støtte udviklingen i Aalborg og Nørresundby med en endnu højere kvalitet end Kulturbroen i byens vestlige ende. Den rekreative værdi styrkes ligeledes, da turen omkring havnen på ca. 4 km via BROEN og Kulturbroen, kan udbygges med et besøg i f.eks. Stigsborgparken, Fjordmarken eller Lindholm Strandpark. Den politiske vision med stibroprojektet er blandt andet at fremme cyklisme og hermed bæredygtig transport, hvilket er en vigtig mærkesag for borgmester, Lasse Frimand Jensen. ”Der er kommet flere cyklister og fodgængere med årene, og med en ny broforbindelse forventes det, at der kommer endnu flere. Der er ræson i den bæredygtige transport, og der er naturligvis også en helsefremmende sidegevinst, som trafikspringet bibringer. Det er en politisk mærkesag for mig at fremme bæredygtig transport, og det var det også før, jeg blev borgmester”, fortæller han. I dag færdes der ca. 8.000 cyklister og fodgængere og med etableringen af den nye stibroforbindelse, forventes det, at tallet stiger op til 12.000 cyklister og fodgængere. Foruden den bæredygtige transport, kan broprojektet også sætte skub i fremkommeligheden, da det skal være nemmere at komme fra a til b.  ”Limfjordsbroen er en trafikmaskine, og det bliver den ved med at være for biltrafikken. Med det nye broprojekt er der også fokus på skibstrafikken, hvor der passerer 10.000 fartøjer gennem Limfjorden om året. Det, at kunne forbinde Limfjorden, er den overordnede vision for mig som borgmester. Aalborgs DNA er en aktiv Limfjord”, slutter Lasse Frimand Jensen.

Billede af borgmester, Lasse Frimand Jensen i Østhavnen.

AN-TV hjælper Aalborg Kommune tættere på målstregen

“Det ligger helt i tråd med AN-TV’s uddelingskriterier at støtte Aalborg Kommune med at realisere BROEN. AN-TV ønsker at bidrage til synlige og varige forbedringer her i lokalsamfundet, og BROEN er et perfekt eksempel. Det er ikke bare en fysisk forbindelse over Limfjorden, det er et symbol på sammenhængskraft og bæredygtighed i Aalborg. Projektet vil fremme grøn transport, styrke fællesskabet på tværs af bydelene og skabe et vartegn, som både borgere og besøgende kan glæde sig over. Det er med både stolthed og glæde, at vi støtter dette projekt, der vil få betydning for mange generationer fremover”, udtaler formand for AN-TV, Jakob K. Svendsen.

(Billeder er leveret af Dimension Design ApS)